Het is weer tijd voor een goed boek

177 bladzijdes boordevol met
alles dat je over ruimtevaart wilt weten

Echt een goed boek voor wie geen
genoegen neemt met een paar tweets

Paperback
€ 19,95
E-book
€ 9,95

Flaptekst

Leef je al jaren onder een asteroïde? Weet je niet wat de do’s en dont’s zijn in de ruimtevaart? Heb je geen idee who’s hot en who’s not? Zeggen de woorden old space en new space je niets of denk je dat een open cycle motor op een fiets hoort?

Dan is dit boek iets voor jou. Als je het uit hebt en maar de helft hebt onthouden dan nog kun je jezelf expert noemen op het gebied van de ruimtevaart. Op feestjes word je bewonderd om je kennis. Bij collega’s dwing je respect af met je goed geïnformeerde mening. Je vrienden kun je vermaken met raketverhalen. En in de kroeg…toegegeven daar heb je er niets aan.

Historie, politiek, techniek, geld, alle aspecten worden behandeld. Geen invalshoek wordt geschuwd. We leven weer in net zo’n stimulerende tijd als toen met de maanrace. New-space raketbouwers werken hard en efficiënt om de nieuwe space race niet te verliezen. Door spectaculaire prijsdalingen kan ook jij straks astronaut worden. Vergeet even je veeleisende baan, je energierekening, je hypotheek en stap in de rollercoaster die ruimtevaart heet.

Fragment uit het boek

De eerste raket die ook daadwerkelijk de ruimte bereikte was de Falcon 1 in 2008. Dat ging niet zonder slag of stoot. Met PayPal had Musk zo’n 100 miljoen verdiend, voldoende voor drie en een halve lanceerpoging. Hij had eigenlijk slechts de helft van zijn vermogen in het raketavontuur willen steken. Gaandeweg kwam hij erachter dat hij het daarmee sowieso niet ging redden maar was toen al ‘committed to the pot’ zoals dat in goed Nederlands heet. De eerste poging in 2006 eindigde nog voor het opstijgen in een RUD, een ‘rapid unscheduled disassembly’. Dat is nerd-humor voor een ontploffing. Geeft niks, vervelend maar geen ramp, mislukkingen zijn leerzamer dan successen, deze dingen horen nu eenmaal bij ruimtevaart. Het is nogal complex weet u, een soort van rocket science. Bovendien was het voor 80% wél gelukt aldus Musk. Heel goed Elon, altijd blijven lachen, de grote filosoof Bassie had het niet beter kunnen verwoorden.

Het tweede exemplaar, ontdaan van de fouten van de eerste ging opnieuw de lucht in en dan opnieuw niet zoals het bedoeld was. De brandstof klotste te veel heen en weer in de tank waardoor het geval begon te slingeren. Je begrijpt dat iedereen peentjes zweette bij de derde poging en die…mislukte. Je zou denken dat hiermee het kortdurende ruimteavontuur ten einde was maar Elon zou Elon niet zijn als hij bij de pakken neer ging zitten. Hij wist de resterende miljoentjes voor een vierde poging los te peuteren. De toenmalige NASA administrator Lori Garver besefte dat de ingedutte ruimtevaart een impuls nodig had en dat die van commerciële raketbouwers moest komen. Ze moest nogal wat weerstand overwinnen maar ze slaagde en warempel, het ding vloog wat rondjes om de aarde. Hiermee haalde SpaceX een opdracht van 1.6 miljard binnen van de NASA om het ISS te bevoorraden. De rest is geschiedenis, inmiddels hebben ze honderden lanceringen op hun palmares en zijn ze toonaangevend.

Inhoudsopgave

DEEL I – OLD SPACE

OLD SPACE VERSUS NEW SPACE
SOVJECT-UNIE – BAKERMAT
NASA - NIEUW ELAN
SPACESHUTTLE – LEGENDARISCH
EUROPA – DEGELIJKE EFFICIËNTIE
CHINA – DE LANGE MARS
ANDERE RUIMTEVARENDE NATIES

DEEL II – NEW SPACE

X PRIZE – HET BEGIN
SPACE X – NEW KID ON THE BLOCK
FALCON 9 – DOMINANT
ROCKETLAB – HET OOG WIL OOK WAT
ASTRA SPACE – GEEN FRATSEN
FIREFLY AEROSPACE
ABL SPACE SYSTEMS – EENVOUD
STARSHIP – GAME CHANGER
LANCEERPRIJZEN – ENORME VERSCHILLEN
OPSTIJGEN ZONDER RAKET
EUROPA – DEGELIJKE EFFICIËNTIE
ANDERE LEDEN VAN DE NEW SPACE FAMILIE

Paperback
€ 29,95
E-book
€ 9,95